Hjem - Melk-tv / Fagseminarer / Live

Live

Live streaming

En ny rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at deler av befolkningen får såpass lite jod at det er behov for akutte tiltak. Særlig gjelder dette unge kvinner i fertil alder og gravide. Jodmangel både før og under svangerskapet kan ha negative konsekvenser for barnets utvikling. På seminaret ble denne ferske rapporten, samt aktuelle tiltak presentert. Vi satte også søkelyset på hva jodmangel kan bety for barnets utvikling og hva årsaken til denne negative utviklingen kan være. Kan det skyldes "fri for"-trenden? 

Opplysningskontoret for Meieriprodukter gjennomførte frokostseminar for personer med ernæringsfaglig bakgrunn, helsesøstre og andre som jobber med kosthold og ernæring. Her er tre av de fire foredragene:

 


Last ned foredragene i pdf:

Helle Margrete Meltzer, ernæringsfysiolog og forskningssjef, Folkehelseinstituttet

Rut Anne Thomassen, klinisk ernæringsfysiolog, Oslo universitetssykehus

Ole Berg, klinisk ernæringsfysiolog, Melk.no

Lise von Krogh, ernæringsbiolog, von Krogh Ernæring Ltd og Bramat.no


Flere videoer fra Fagseminarer

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.