Hjem - Melk-tv / Mat for barn og unge / Grønnsaker med dipp

Grønnsaker med dipp

Anne lager sunn snacks med dipp.

Enkel

Ingredienser

Porsjoner 4
  • 1 ½ dl yoghurt naturell eller kesam
  • 125 g kremost med krydder
  • 2 ss bladpersille , finhakket
  • 1 krm salt
  • 1 krm pepper , nykvernet

Fremgangsmåte

Bland ingrediensene til dippen sammen og smak til med salt og pepper. La den gjerne stå kaldt i et par timer for at smaken skal sette deg. 

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.