Forrige Neste

På skolesidene finner du undervisningsmateriell, brosjyrer, tips og råd, oppskrifter, kalkulatorer og filmer.

Den digitale melkekartongen er et spennende digitalt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet hvor eForelesninger står sentralt. I tillegg finner du aktuelle artikler, lærerveiledning, oppskrifter og øvingsoppgaver for elever på mat.no/melk.
Vi dekker utvalgte kompetansemål for mat- og helsefaget. 

UndervisningsTV

Enkel havregrøt
  • Enkel havregrøt /sitefiles/6/icetemp/2e027ea3e63c59b4c61fb13703e5352b.jpg /melk_tv/frokost/enkel-havregrot/
  • Gresk dessert /sitefiles/6/icetemp/8045e47a14b5763bee8ed6f5f02d1008.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/gresk-dessert/
  • Grønnsaker med dipp /sitefiles/6/icetemp/84f353d7da889d6ac2bf1a295f3cbcdc.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/gronnsaker-med-dipp/
  • Lefseruller /sitefiles/6/icetemp/820026658be783d15f50087509b651d3.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/lefseruller/
Spør Kjersti

Ekspertene
svarer

Kjersti Selseth, vår skolemelkekspert og undervisningsansvarlige, svarer på alle spørsmål som har med skolemelk og skolemelkordningen å gjøre samt vedrørende undervisning og foredrag for skoler og barnehager.

Spør Kjersti
  • Melk hele livet

    Ungdom 10 - 20 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Ungdoms vanlige kosthold inneholder 210-310 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 3,5 - 4 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    900 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglassMelkeglass

Tall og fakta

... melk inneholder kalsium, fosfat, jod og B-vitaminer (B2 og B12) som kroppen trenger påfyll av hver dag? For barn er melk også en kilde til magnesium.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.
  • Magnesium Magnesium Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, nerver og muskler. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, poteter, sjømat og belgvekster.
  • Vitamin D Vitamin D Bidrar til nomal funksjon av immunforsvar, muskler, skjelett og tenner. Kilder: sollys, fet fisk og tran. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D.
  • Ett glass melk gir deg: Ett glass melk gir deg: Melk inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag.