Forrige Neste

På skolesidene finner du undervisningsmateriell, brosjyrer, tips og råd, oppskrifter, kalkulatorer og filmer.

Den digitale melkekartongen er et spennende digitalt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet hvor eForelesninger står sentralt. I tillegg finner du aktuelle artikler, lærerveiledning, oppskrifter og øvingsoppgaver for elever på mat.no/melk.
Vi dekker utvalgte kompetansemål for mat- og helsefaget. 

UndervisningsTV

Hvit saus
  • Hvit saus /sitefiles/6/icetemp/6720940d48e210a79dab261ae1f7d794.jpg /melk_tv/middagsretter/hvit-saus/
  • Gresk dessert /sitefiles/6/icetemp/8045e47a14b5763bee8ed6f5f02d1008.jpg /melk_tv/mat-for-barn-og-unge/gresk-dessert/
  • Pizzadressing /sitefiles/6/icetemp/f87e5ca7717fd3a34a3f1e9f9a3b317a.jpg /melk_tv/middagsretter/pizzadressing/
  • Grove vafler /sitefiles/6/icetemp/af6897833c2ba1c2ebc319b865d00227.jpg /melk_tv/frokost/grove-vafler/
Spør Kjersti

Ekspertene
svarer

Kjersti Selseth, vår skolemelkekspert og undervisningsansvarlige, svarer på alle spørsmål som har med skolemelk og skolemelkordningen å gjøre samt vedrørende undervisning og foredrag for skoler og barnehager.

Spør Kjersti
  • Melk hele livet

    Ungdom 10 - 20 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Ungdoms vanlige kosthold inneholder 210-310 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 3,5 - 4 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    900 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglassMelkeglass

Tall og fakta

...ungdom ofte spiser middag hjemme? Hele 273 middager i løpet av et år spises i gjennomsnitt hjemme. Ungdom er samtidig den aldersgruppen som oftest tar med seg middagstallerkenen foran TV’en. Over 100 ganger per år blir middagen spist foran TV-skjermen.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.