Hjem - Skole

Frokost i skolen

Frokost - dagens viktigste måltid! Her finner du ernæringsinformasjon, lærerveiledning samt elevquiz, filmer og oppskrifter.

Materiell FROKOST

Matpakke

Hvorfor er matpakken i skolen viktig? Her er presentasjon om matpakken, lærerveiledning, elevquiz og filmer med enkle oppskrifter for barn og ungdom. 

Materiell MATPAKKE

Den digitale melkekartongen

- et spennende digitalt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet hvor eForelesninger står sentralt.

Materiell og leksjoner

Skolemelk

Her får du vite mer enn at en liten kartong med skolemelk er nok til å dekke 1/3 av barns daglige kalsiumbehov.

Artikler om skolemelk

Nyttige lenker

Nyttige lenker til bruk i faget mat og helse for lærere og elever.

Lenkeoversikt

Oppskrifter for barn og unge

La deg friste! Oppskrifter som er tilpasset barn og ungdom.

Se oppskrifter
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.