Forrige Neste

På skolesidene finner du undervisningsmateriell, brosjyrer, tips og råd, oppskrifter, kalkulatorer og filmer.

Den digitale melkekartongen er et spennende digitalt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet hvor eForelesninger står sentralt. I tillegg finner du aktuelle artikler, lærerveiledning, oppskrifter og øvingsoppgaver for elever på mat.no/melk.
Vi dekker utvalgte kompetansemål for mat- og helsefaget. 

UndervisningsTV

Tre om dagen
  • Tre om dagen /sitefiles/6/icetemp/bab38e7435a8d4f94adc3cc3bbb6899d.jpg /melk_tv/informasjonsfilmer/tre-om-dagen/
  • Hva inneholder melk? /sitefiles/6/icetemp/df694099517c8413b368f7f5231852bd.jpg /melk_tv/ernaeringstips/hva-inneholder-melk/
  • Pastasalat i boks /sitefiles/6/icetemp/1d4e1a9ed8a4b647bb33d625cbae2f8b.jpg /melk_tv/matpakke/pastasalat-i-boks/
  • Pizzadressing /sitefiles/6/icetemp/f87e5ca7717fd3a34a3f1e9f9a3b317a.jpg /melk_tv/middagsretter/pizzadressing/
Spør Kjersti

Ekspertene
svarer

Kjersti Selseth, vår skolemelkekspert og undervisningsansvarlige, svarer på alle spørsmål som har med skolemelk og skolemelkordningen å gjøre samt vedrørende undervisning og foredrag for skoler og barnehager.

Spør Kjersti
  • Melk hele livet

    Ungdom 10 - 20 år

    Mange matvarer inneholder kalsium, som sesamfrø, spinat, mandler og melk. Ungdoms vanlige kosthold inneholder 210-310 mg kalsium ut over det meieriprodukter bidrar med. En enkel måte å dekke resten av anbefalt dagsinntak, er å drikke 3,5 - 4 glass melk.

    Les mer

    Daglig anbefalt kalsiuminntak

    900 mg

    Så mye melk trenger de

    MelkeglassMelkeglassMelkeglass

Tall og fakta

... unge drikker mer iste, brus og nektar enn resten av befolkningen. Dette er drikker som tilfører lite eller ingen av de viktige næringsstoffene kroppen trenger, kun mye sukker og energi. Disse "tomme kaloriene" kan man med fordel redusere inntaket av.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.