Hjem - Skole / Velkommen til NM i lunsj!
  • Velkommen til NM i lunsj!

Velkommen til NM i lunsj!

Er du lærer på en ungdomsskole? Meld dere på NM i skolelunsj som lanseres 21. november! Alle skoler som deltar får støtte til innkjøp. Premien er på 100.000 kr som skal brukes til å gjøre spisepausen mer attraktiv for elevene.

Mona Bjelland

PUBLISERT: 10.10.2016 - SKREVET AV: Mona Bjelland - TITTEL: ERNÆRINGSRÅDGIVER PhD
SKOLEANSVARLIG

Helsedirektoratet, Norges Sjømatråd og Opplysningskontorene arrangere NM i lunsj for ungdomsskoler, der elevene selv skal vise hvordan et sosialt lunsjkonsept kan være. Formålet er å skape engasjement og etterspørsel etter gode rammer for skolemåltidet, og i tillegg gi innsikt i hva elever selv mener er et godt skolemåltid.

Hva er NM i lunsj?

Skoler som ønsker å delta vil få råvarestøtte som startkapital, og vinneren får 100 000 kr som skal brukes på skolens spisemiljø.

Konkurransen går på at elevene skal lage et måltid som egner seg som god og sunn ungdomsskolelunsj, og som frister alle til å samles rundt måltidet. Lunsjen skal gjennomføres en skoledag og fire finalister får være med til finalen på Måltidets hus i Stavanger i januar.

Bidrar til å nå kompetansemål

NM i lunsj kan også være en måte å nå flere kompetansemål i fag som Mat og helse, Kunst og håndverk og Arbeidslivsfag, og i valgfag som «Fysisk aktivitet og helse», «Innsats for andre», «Produksjon av varer og tjenester» og «Medier og informasjon».

Vil du vite mer om NM i lunsj?

Klikk på bildet for mer informasjon og påmelding.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.