Hjem - Spør ekspertene / Helsepersonell / Hvordan dekke vitamin D-behovet?
  • Hvordan dekke vitamin D-behovet?

Hvordan dekke vitamin D-behovet?

Tran eller andre tilskudd kan være nødvendig for noen.

PUBLISERT: 05.05.2014

Vitamin D er et fettløselig vitamin som blant annet bidrar til normal konsentrasjon av kalsium og fosfat i blodet. Hovedkildene for vitamin D er sollys, fet fisk, beriket margarin og smør, samt tran. Enkelte typer ekstra lett melk er også beriket med vitamin D.

Anbefalt inntak

Barn over 1 år, voksne under 75 år, gravide og ammende: 10 mikrogram (μg) per dag

For personer over 75 år, eller ved svært lav soleksponering: 20 μg per dag

5 ml tran (en teskje) gir 10 μg vitamin D, i tillegg til vitamin A og E og gunstige fettsyrer i form av EPA og DHA.

Dagseksempel:

Matvare

 Vitamin D (µg)

3 glass ekstra lett melk (4,5 dl) 1,8
15 g margarin eller smør (til 3 brødskiver) 1,2
60 gram makrell i tomat (til ca 2 brødskiver) 3
30 g gravlaks (1 skive) 3,8
Til sammen 9,8

Les mer om vitamin D behov her.


Det viktigste er hvor mye vitamin D du får i deg i gjennomsnitt hver dag. Ta vår vitamin D-kalkulator her og test kostholdet ditt!


blog comments powered by Disqus