Hjem - Spør ekspertene / Helsepersonell / Reduserer DASH- dietten blodtrykket?
  • Reduserer DASH- dietten blodtrykket?

Reduserer DASH- dietten blodtrykket?

Reduserer DASH- dietten blodtrykket?

PUBLISERT: 13.01.2012

Spiser man mye frukt og grønnsaker kombinert med et høyt inntak av magre meieriprodukter, vil blodtrykket kunne reduseres viser forskning.

DASH er en forkortelse for Dietary Approaches to Stop Hypertension. I tillegg til effekten man så på blodtrykket, ble også homocystein, total- og LDL-kolesterolet redusert. Hvorvidt dette skyldes reduksjonen av fett totalt, mettet fett eller kolesterol, eller økningen i kalium, kalsium, magnesium, fiber og protein er uvisst.

DASH kosten består i:

  • Lavt innhold av mettet fett, kolesterol og total fett
  • Fokuserer på frukt, grønnsaker, magre eller fettfrie melk og meieriprodukter
  • Inneholder rikelig med hele korn, fisk, fjærkre, bønner, nøtter og korn
  • Inneholder mindre søtsaker, tilsatt sukker og sukkerholdige drikker, og rødt kjøtt en et typisk amerikansk kosthold

Les mer om hvilken mengde av de ulike matvarene du bør spise.

Kilder:

  • Appel LJ et al 1997 A clinical trial of the effects of dietary patterns on blood pressure. N Eng J Med 336(16): 1117-1124.
  • Sacks FM et al. 2001 Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the dietary approaches to stop hypertension (DASH) diet. N Eng J Med 344 (1): 3-10.
blog comments powered by Disqus