Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Beholder melken næringsstoffene ved oppvarming eller koking?
  • Beholder melken næringsstoffene ved oppvarming eller koking?

Beholder melken næringsstoffene ved oppvarming eller koking?

Jeg liker ikke å drikke melk eller ha melk på havregrøten jeg spiser til frokost, men jeg vil så gjerne få i meg melk på grunn av alle næringsstoffene som melken inneholder. Jeg kan for eksempel koke grøten på lettmelk i stedet for vann. Beholder melken alle næringsstoffene hvis jeg varmer den opp eller koker den?

PUBLISERT: 29.08.2012

Å spise havregrøt kokt på melk er en fin måte å få i seg næringsstoffer som proteiner, kalsium, B-vitaminer, fosfor og jod. En porsjon havregrøt med melk (1 dl havregrøt og 2,5 dl lettmelk) vil blant annet dekke 33 % av det daglige kalsiumbehovet for en voksen person. Grøten vil nemlig inneholde 266 mg kalsium i motsetning til havregrøt kokt på vann, som gir 16 mg kalsium.

Hvilken påvirkning oppvarming av melk har på næringsinnholdet vil avhenge av type næringsstoff, samt oppvarmingstemperatur og -tid.

Varmebehandling med høy temperatur og lang oppvarmingstid vil kunne gi noe redusert næringsverdi. For eksempel er særlig B-vitaminene følsomme for varmebehandling. Det er likevel under 10 % reduksjon i innholdet av B-vitaminer i oppvarmet melk Når det gjelder proteiner, vil oppvarming av melken påvirke et av melkeproteinene, kalt myse. Myse endres litt ved oppvarming, og endringen blir større jo kraftigere varmebehandlingen er. Varmer du melken i kort tid, vil den lille endringen som skjer i proteinet faktisk kunne gjøre proteinet enda lettere fordøyelig, slik at kroppen lettere kan utnytte proteinet.

Kort oppvarming av melken, som ved koking av havregrøt, vil derfor ikke endre den ernæringsmessige verdien av melken i vesentlig grad.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.