Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Brunost til barn?
  • Brunost til barn?

Brunost til barn?

Min datter er glad i brunost på brødskivene, men jeg er usikker på om det er lurt å gi henne dette siden jeg har hørt at det inneholder mye sukker. Bør jeg slutte med brunosten?

PUBLISERT: 21.02.2014

Brunosten er en viktig del av vår matkultur og hører fint hjemme i et sunt og variert kosthold. Du kan selvsagt gi ditt barn brunost på brødskiven, brunost inneholder nemlig flere viktige næringsstoffer som barna trenger, for eksempel kalsium, jod, proteiner og B-vitaminer. Det er viktig å spise variert for å få i seg alle næringsstoffene man trenger, og derfor bør man variere på ulike typer pålegg man gir til barna.

Brunost ikke er tilsatt sukker, men inneholder naturlig forekommende sukker (melkesukker). Det er forskjell på tilsatt sukker og naturlig forekommende sukker. Naturlig forekommende sukker, som vi for eksempel finner i frukt og meieriprodukter, fører med seg flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Det tilsatte sukkeret bidrar ikke med annet enn tomme kalorier.

Det er det tilsatte sukkeret man bør begrense inntaket av. De største kildene til tilsatt sukker i barns kosthold er saft, brus, kjeks, kaker og godteri. Dette er matvarer som inneholder lite eller ingen andre viktige næringsstoffer for kroppen.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.