Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Chevre ved laktoseintoleranse?
  • Chevre ved laktoseintoleranse?

Chevre ved laktoseintoleranse?

Chevreost laget på geitemelk, er den like ubrukelig til en laktoseintolerant som om den er laget av kumelk? Hvis ja, er det noe tilsvarende dere kan anbefale, skal brukes som en forrett?

PUBLISERT: 13.05.2013

I geitemelk er det 4,4 gram laktose per desiliter, mens laktoseinnholdet er 4,7 gram per desiliter i kumelk. Laktoseinnholdet er altså omtrent det samme.

Ved produksjonen av hvite oster skjer det en oppkonsentrering av melkeproteinet (kasein) og -fettet. Resultatet blir at laktoseinholdet i de hvite ostene er svært lavt, og som oftest tåles godt av dem med laktoseintoleranse. Dette gjelder også chevre.

I motsetning innholder brunost (myseost) mye laktose, og tåles dårlig av dem med laktoseintoleranse.

Les mer om kosthold ved laktoseintoleranse.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.