Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / En god frokost og hva bør jeg spise på tentamen?
  • En god frokost og hva bør jeg spise på tentamen?

En god frokost og hva bør jeg spise på tentamen?

Har dere forslag til en sunn og god frokost? Hva burde man også ha med seg av mat på en tentamen/heldagsprøve?

PUBLISERT: 17.04.2012

Det finnes felles anbefalinger for sammensetningen av kostholdet. Der anbefales det at frokost bør utgjøre 20 – 25 % av alle kaloriene kroppen trenger i løpet av dagen. Om natten går kroppen inn i fastemodus. Etter fasteperioden trenger kroppen tilførsel av energi igjen. En generell tommelfingerregel er at frokosten bør spises innen 1 – 2 timer etter at du sto opp. Det innebærer at nesten en fjerdedel av energiinntaket bør skje tidlig på dagen. Siden kroppens evne til å forbrenne karbohydrater er størst på morgenen, fremhever de nordiske anbefalingene at frokosten fortrinnsvis bør bestå av karbohydratrike matvarer.

En god frokost kan settes sammen på mange måter, alt etter hva man liker og hvor god apetitt man har på morgenen. Noen forslag kan være brødskiver med pålegg og et glass melk, kornblanding med bær og yoghurt, melk eller syrnet melk, en liten omelett på en brødskive med et glass melk, en smoothie med kornblanding blandet i eller knekkebrød med pålegg.

Eksamenstiden

Ved en tentamen, heldagsprøve eller eksamen er det viktig å tenke kosthold. Først og fremst vil jeg anbefale å starte dagen med en god frokost. Da har du energi og overskudd til en god start. Dersom prøven varer i mange timer ville jeg tatt med meg en god matpakke bestående av f.eks grovt brød med pålegg og en grønnsak eller frukt. Dette er mat som vil gi kroppen energi over en lenger periode. Mange har med seg store mengder sjokolade, godteri og brus på eksamensdagen. Dette vil gi kroppen rask energi som dessverre forsvinner fort igjen og dermed ikke gir kroppen det den trenger. Dersom du trenger noe ekstra energi underveis kan det være lurt å ha med seg en liten yoghurt, en neve nøtter eller noe frukt og grønnsaker. Det kan også være smart å ta med seg vann som drikke.


blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.