Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Er det frokost selv om jeg spiser 2 timer etter jeg har stått opp?
  • Er det frokost selv om jeg spiser 2 timer etter jeg har stått opp?

Er det frokost selv om jeg spiser 2 timer etter jeg har stått opp?

Jeg sliter skikkelig med å få i meg mat tidlig på morgenen. Begynner jeg på jobb kl 8 må jeg gå hjemmefra kl 7:15 og mat før det er for tidlig. Mat smaker ikke godt da. Det er mulig jeg får ned et lite beger med yoghurt, men ikke noe mer. Jeg trenger den lufteturen på vei til jobb for å våkne og få matlyst. Hvis jeg spiser med en gang jeg kommer på jobb, kan det telle som frokost da? Sånn at jeg ikke MÅ spise noe før jeg går hjemmefra?

PUBLISERT: 06.03.2012

En generell regel er at man bør spise frokost 1-2 timer etter at man har stått opp. For mange er det vanskelig å starte dagen med mat og de spiser gjerne når de har "kommet litt i gang". Altså en time eller to etter at de har sått opp. Dette er det ikke noe i veien for, og det er fortsatt frokost. Spis gjerne en liten yoghurt før du løper ut døren, og spis så en god frokost når du er på plass på jobb.

Her kan du lese mer om hvor mye du bør spise til frokost

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.