Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Er innholdet av kalsium det samme i de ulike variantene av melk?
  • Er innholdet av kalsium det samme i de ulike variantene av melk?

Er innholdet av kalsium det samme i de ulike variantene av melk?

Jeg kom over en lege i dag som mente man måtte drikke helmelk for å få i seg kalsium, og at det var lite eller ingenting kalsium i lettmelk for eksempel. Høres helt feil ut, er det forskjell i det hele tatt mellom de forskjellige melketypene med tanke på kalsium?

PUBLISERT: 07.02.2013

Innholdet av kalsium er mer eller mindre det samme i de ulike variantene av hvit melk, og de er alle gode kilder til kalsium. I 1 dl melk er det om lag 116 mg kalsium. Det som derimot vil være variere i de ulike variantene av melk, er innholdet av fett, hvor for eksempel helmelk har et høyere fettinnhold enn lettmelk. På grunn av ulikt fettinnhold vil også kalorimengden variere. Jo høyere fettinnhold, jo flere kalorier. Vil du vite mer om næringsinnholdet i de ulike variantene av melk, kan du finne utfyllende informasjon i den norske matvaretabellen.

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter skal inngå i det daglige kostholdet. I forhold til melk betyr det at man stort sett bør velge skummet melk, ekstra lett melk eller lettmelk.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.