• Er melk sunt?

Er melk sunt?

Er melk egentlig så sunt som mange skal ha det til?

PUBLISERT: 08.01.2013

Melk er en god kilde til flere ulike næringsstoffer, blant annet proteiner, B12, B2, jod og fosfor. Noen varianter av melk er tilsatt vitamin D. Melk inneholder også kalsium. Kalsium bidrar til å vedlikeholde et normalt skjelett. Kalsium bidrar også til normal muskelfunksjon og signaloverføring i nerver. I tillegg er det viktig for energiomsetningen og for normal celledeling. Meieriprodukter, hovedsakelig melk og ost, bidrar med 67 prosent av kalsiuminntaket i norsk kosthold. En voksen person trenger 800 mg kalsium per dag. Tre porsjoner meieriprodukter bidrar med omlag 500 mg kalsium, og kan derfor bidra til å sikre anbefalt kalsiuminntak, forutsatt at en har et ellers variert kosthold. En porsjon tilsvarer ett glass melk (1,5 dl), gulost til én brødskive eller et beger med yoghurt.

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter skal inngå i det daglige kostholdet. Noen meieriprodukter inneholder en god del fett, så velg derfor fortrinnsvis de magre variantene. Det finnes flere varianter av det som defineres som mager melk på markedet, henholdsvis skummet melk, Styrk, ekstra lett melk og lettmelk. Stadig flere meieriprodukter med lavt fettinnhold kommer på markedet. Dette gjør det enklere å velge de magre variantene til hverdags.

De norske kostrådene anbefaler oss å ha et variert kosthold bestående av blant annet frukt, bær, grønnsaker, fisk, magert kjøtt, grove kornprodukter og magre meieriprodukter. Mager melk kan derfor anbefales som en del av et sunt og variert kosthold.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.