Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Får man kviser av melk?
  • Får man kviser av melk?

Får man kviser av melk?

PUBLISERT: 14.06.2012

Det finnes ikke så mye forskning på kosthold og kviser. Sammenhengen mellom det man spiser og kviser har vært ansett som kontroversiell. Nyere forskning antyder imidlertid at sukkerrik mat og drikke og mat med høy glykemisk indeks, som fint brød, kaker, godteri, brus og saft, kan ha negativ effekt på kviser. Meieriprodukter er også sett å kunne ha en sammenheng med kviser, men denne er svak. Drikker man mye melk, kan man eventuelt forsøke å redusere inntaket av melk og meieriprodukter til rundt en halv liter om dagen, og se om det hjelper, dersom man ikke har god nok effekt av å redusere inntaket av sukker fra brus, saft, godteri, loff, kaker og liknende.

Kilder:

Veith et al. The association of acne vulgaris with diet. Cutis. 2011 Aug;88(2):84-91.

Bowe et al. Diet and acne. J Am Acad Dermatol. 2010 Jul;63(1):124-41.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.