Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / For mye kalsium i kroppen?
  • For mye kalsium i kroppen?

For mye kalsium i kroppen?

Er det mulig å få for mye kalsium i kroppen?

PUBLISERT: 10.09.2012

Konsentrasjonen av kalsium i blodet er nøye regulert og holdes konstant innen visse grenser, uavhengig av hvor mye kalsium du inntar i kosten. Hvis du får for høye kalsiumverdier i blodet, kan dette være et tegn på sykdom. Den vanligste årsaken er å en forstyrrelse i parathyreoidea-kjertelen. Denne kjertelen produserer hormoner som regulerer kalsiumkonsentrasjonen i blodet. En annen årsak kan være overdosering av vitamin D. Det er viktig at en lege følger opp et forhøyet nivå av kalsium i blodet.

Det finnes totalt ca. 1 – 1,4 kg kalsium i kroppen hos en gjennomsnittlig voksen person. 99 % av dette finnes som kalsiumsalter i skjelettet. For høy kalsium (hyperkalsemi) betyr at det er for høye verdier av kalsium i blodet. Hyperkalsemi forekommer oftere hos kvinner enn menn, og det er vanligst etter 60 års alder. Forhøyede kalsiummengder i blodet kan gi ulike plager. Noen vanlige symptomer er forstyrrelser av hjerterytmen, kvalme og oppkast, og tendens til nyresten.

Årsaker

De vanligste årsakene til for høye kalsiumverdier er forhøyet aktivitet i biskjoldbruskkjertlene (hyperparatyreoidisme), forhøyet stoffskifte (hypertyreose) og redusert mobilitet (immobilisering). Dersom man er lite aktiv, og har mye smerter kan man fort bli sittende og liggende mye. Dette resulterer i at skjelettet brytes ned og at kalsium frigjøres fra benvevet. Dette gir for høyt kalsiuminnhold i blodet. Det finnes også andre og langt mer sjeldnere årsaker, som for eksempel ulike kreftsykdommer.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.