Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva er det sunneste og mest usunne å spise?
  • Hva er det sunneste og mest usunne å spise?

Hva er det sunneste og mest usunne å spise?

Hva er den sunneste matvaren og hva er det mest usunne man kan spise?

PUBLISERT: 08.06.2012

Generelt vil jeg ikke si at man kan kategorisere kun én matvare som den sunnest og én matvare som den mest usunne. Det er hvordan man setter sammen et kosthold som har betydning og her vil flere matvarer inngå for å gi et sunt kosthold.

Et sunt kosthold bør inneholde mye frukt og grønnsaker, fisk og sjømat, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og rent kjøtt. Her vil de norske kostrådene være en stor hjelp for hvordan man kan sette sammen et sunt og variert kosthold. 

Usunne matvarer er ofte matvarer som inneholder mye mettet fett og sukker, og lite næringsstoffer som kroppen trenger. Dette kan være godteri, brus og snacks. Det er likevel viktig å huske på at dersom du spiser sunt og variert er det plass til også en liten mengde av disse matvarene en gang iblant.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.