Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva er fordeler og ulemper ved homogenisering av melk?
  • Hva er fordeler og ulemper ved homogenisering av melk?

Hva er fordeler og ulemper ved homogenisering av melk?

PUBLISERT: 22.10.2012

Når uhomogenisert melk har stått i ro en stund, vil det dannes fettklumper på toppen av melken, også kalt oppfløting. Denne oppfløtingen er uønsket for mange produkter, og derfor benyttes homogenisering. Ved homogenisering spaltes fettkulene i melken til mindre bestanddeler, og fettkulene får da en størrelse som gjør at de holder seg jevnt fordelt i melken.

Noen forbrukere er skeptiske til homogenisering av helsemessige årsaker, men det er ikke dokumentert at uhomogenisert melk er bedre for helsen enn homogenisert melk.

Skulle man likevel være skeptisk til homogenisert melk, kan man benytte seg av skummet melk. I Norge homogeniseres ikke skummet melk eller fløte. Skummet melk homogeniseres ikke fordi den praktisk talt er fettfri. Kremfløte homogeniseres ikke fordi denne prosessen vil ødelegge piskeegenskapene og dermed kvaliteten på kremen. All annen hvit konsummelk homogeniseres, også den økologiske melken.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.