Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva kan jeg spise når jeg har melkeproteinallergi?
  • Hva kan jeg spise når jeg har melkeproteinallergi?

Hva kan jeg spise når jeg har melkeproteinallergi?

Jeg har fått påvist melkeproteinallergi, hva kan jeg egentlig spise? Hadde det vært mulig å fått info eller en liste over noen av tingene? Hva med frokost/middag/kvelds?

PUBLISERT: 08.08.2012

Personer som er allergiske mot meieriprodukter og melk reagerer på ett eller flere av proteinene i kumelk. En kan reagere på kun ett av proteinene, men ofte reagerer en på flere. For en kumelkallergiker er det viktig at kosten er helt uten melk og du må derfor lese varedeklarasjoner nøye


Les varedeklarasjonen nøye!

Det er lett å unngå vanlig melk og melkeprodukter som helmelk, lettmelk, skummetmelk, yoghurt, fløteis, surmelk, fløte, rømme, ost og smør. Men husk at også og andre matvarer kan inneholde melkeproteiner: Pølser, kjøttkaker, kjøttpudding, kjøttpålegg og annen opplaget kjøttmat,  fiskekaker, fiskegrateng og annen opplaget fiskemat, brød, knekkebrød, margarin, grøt, sauser og supper fra poser, m.m.

Les varedeklarasjonen på matvarer nøye, disse kan gi verdifulle opplysninger som hindrer et allergiutbrudd. Ord som melkeprotein, melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, skummetmelkpulver, ost, ostepulver, rømme, fløte og crème fraiche innebærer at melkeproteiner er tilstede.



Finn alternativer du liker

Et melkefritt kosthold vil kunne gjøre det vanskelig dekke den anbefalte kalsiumtilførselen. For voksne er det viktig å bevare skjelettet så godt som mulig og en bør forsøke å inkludere andre matvarer som inneholder kalsium i kostholdet sitt. Dette kan være kalsiumberiket soyadrikk, kalsiumberiket risdrikk, brokkoli, sesamfrø eller grønne bladgrønnsaker. For de fleste er det likevel ofte nødvendig å bruke et kalsiumtilskudd.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.