Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva trenger kroppen for å fungere under trening?
  • Hva trenger kroppen for å fungere under trening?

Hva trenger kroppen for å fungere under trening?

Hva trenger kroppen for å fungere under trening, og hvorfor?

PUBLISERT: 11.03.2013

Mat og drikke er den eneste bensinen kroppen vår går på, nettopp derfor er det lurt å være bevisst hva du spiser og drikker, også i forhold til trening. Generelt er det viktig å spise variert og regelmessig. Helsemyndighetene anbefaler at friske personer med god ernæringsstatus inntar 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider daglig. Regelmessige måltider øker muligheten for næringsstoffene blir absorbert i den grad kroppen trenger det.

Et sunt og variert kosthold kan også gi deg en bedre treningsopplevelse, og gi deg mer igjen for hver time du investerer i trening. Når det gjelder hvilken mat du bør spise ved trening, kan du lese mer om dette i artikkelen Mat før, under og etter trening.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.