Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvem fant opp brunosten?

Hvem fant opp brunosten?

Brunosten har mange hundre års historie og ble nevnt av Petter Dass i "Den nordiske DaleViise" allerede i 1674.

PUBLISERT: 13.01.2012

Det er endel usikkerhet rundt hvor lenge vi har hatt brunosten her til lands. Men damen som har fått æren for å være oppfinneren av brunosten heter Anne Hov.

Historien sier at en vår det var særlig lav pris på smør var det en dyktig husmor, Anne Hov, som kom til å huske på at da hun var ung seterbudeie hos sine foreldre på Solbråsetra i Sør-Fron, hadde hun en gang laget en ekstra fin brun ost ved å slå noe fløte i mysa under kokingen. Det var omkring 1862. Hun og mannen begynte å lage osten og startet å selge den. Anne Hov døde i 1936, men i 1933 fikk hun Kongens fortjenestemedalje i sølv "som den egentlige oppfinner av Gudbrandsdalsosten"  

I 1805 har Ole Evensstad beskrevet i sin avhandling "Om brug av myse og dens inkogning til myssmør" om tilsats av fet oppislått. Derfor vil nok tilsats av melk og fløte i brunostgryta ha vært kjent i flere hundre år før det ble kjent.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.