Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvilken melkevariant bør jeg velge?
  • Hvilken melkevariant bør jeg velge?

Hvilken melkevariant bør jeg velge?

Spiller det noe rolle hvilken melketype en drikker så lenge en liker de forskjellige variantene og får i seg de næringsstoffene en trenger i løpet av dagen via et variert kosthold?

PUBLISERT: 12.08.2014

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter bør inngå i det daglige kostholdet. De magre meieriproduktene inneholder de samme næringsstoffene som originalene, men fettinnholdet er redusert.

I forhold til melk kan du se fettinnholdet under:

Helmelk: 3,5 % eller 3,9 % fett, avhengig av produsent
Lettmelk: 1 % eller 1,5 % fett, avhengig av produsent
Ekstra lett melk: 0,5 % eller 0,7 % fett, avhengig av produsent
Skummet melk: 0,1 % fett.

Ekstra lett melk er i tillegg beriket med vitamin D, som gjør den til et godt valg i hverdagen. De magre melkevariantene vil si skummet melk, ekstra lett melk eller lettmelk. Dersom du drikker mye melk vil det være fint å velge de magre variantene til hverdags.

Les mer om valget av melketype i en egen artikkel.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.