Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvor mye melk kan jeg drikke?
  • Hvor mye melk kan jeg drikke?

Hvor mye melk kan jeg drikke?

Jeg er en gutt på 19 år som trener rundt 9 timer i uka på helsestudio, og drikker omkring 2 liter melk per dag. Lurer på om det vil medføre noen ulemper på sikt, og om jeg bør kutte ned på melkedrikkingen? Hørt litt av hvert, om at det kan medføre beinskjørhet, og at det hindrer kroppen i å ta opp andre næringsstoffer? Hva mener du?

PUBLISERT: 24.10.2012

Melk og meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i norsk kosthold. For å sikre kalsiuminntaket trenger man omtrent en halv liter melk og meieriprodukter om dagen, når man ser på befolkningen i gjennomsnitt. Kalsium fra melk trenger vi blant annet for å bevare skjelettet vårt sterkt hele livet. Det du skriver om at melk kan gi benskjørhet har ingen støtte i forskningen.

Menn trenger cirka 3,5 glass melk om dagen, mens kvinner trenger cirka 4 glass. Eventuelt kan man bytte ut ett eller flere av melkeglassene med et par osteskiver eller en liten yoghurt. Les mer under Melk hele livet.

Det anbefales å ha et variert kosthold. Derfor er det viktig å sørge for at inntaket av enkelte mat- og drikkevarer ikke blir for høyt, slik at variasjonen blir liten. Har man et høyt energibehov er det plass til mer av de enkelte matvarene enn om du har et lavt energibehov. Energibehovet er avhengig av høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Vekt er et godt mål på om man spiser passe mye i forhold til energibehovet. Er vekten stabil, og en stabil vekt er ønskelig, har man et passende energiinntak.

Har du et høyt energibehov, som du sannsynligvis har etter som du trener såpass mye, kan det være plass til en del melk om dagen. Samtidig må du passe på at det ikke fortrenger andre matvarer som gir andre næringsstoffer. Skal du redusere inntaket av melk er det viktig at du er nøye på hva du evt. erstatter det med, hvis ikke er det ikke hensiktsmessig og redusere inntaket.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.