Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvorfor tåler jeg ost bedre enn melk?
  • Hvorfor tåler jeg ost bedre enn melk?

Hvorfor tåler jeg ost bedre enn melk?

Jeg er laktoseintolerant, men kan spise en del gulost. Hva er årsaken til at jeg tåler ost bedre enn ren melk? Påvirkes laktoseinnholdet av løpen? Påvirker pasteurisering av melk laktoseinnholdet?

PUBLISERT: 06.08.2012

Faste gule oster inneholder nesten ikke laktose, mens brunost og prim inneholder relativt store mengder. Det skyldes et stadium i ysteprosessen, hvor alt melkesukkeret går over til den ostemassen som skal bli brun ost og prim. Kremoster, muggoster osv ligger i mellom. Smelteost inneholder omtrent like mye laktose som laktoseredusert melk, fordi laktosen brytes ned i produksjonsprosessen.

I melk finner du 4,5-4,8 gram laktose per 100 gram melk. Dette kan derfor gi ubehag.

 

Laktoseinnholdet påvirkes verken av løpen eller pasteuriseringen.

 

Vi har laget en oversikt over innholdet av laktose i ulike meieiprodukter som jeg vil tro kan være til hjelp.

Vi har også en artikkel om kostråd ved laktoseintoleranse som du kan lese.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.