Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Kan barn spise mye yoghurt når de ikke liker melk og gulost?
  • Kan barn spise mye yoghurt når de ikke liker melk og gulost?

Kan barn spise mye yoghurt når de ikke liker melk og gulost?

Har ei datter på 2 år som ikke liker melk, osteskiver, nutramigen og spiser lite grøt. Hun spiser en yoghurt om dagen, og smøreoster. Er det nok kalsium i smøreoster på tube? Blir det for mye å gi to yoghurter om dagen? Har dere tips på hva som kan inneholde mye kalsium som er enkelt å gi kresne barn?

PUBLISERT: 30.04.2014

Kalsium er nødvendig for normal vekst og utvikling av ben hos barn. Et barn på 2 år trenger litt mindre kalsium en enn voksen person, henholdsvis 600 mg kalsium om dagen. Dersom et barn på 2 år får i seg 2-3 porsjoner med meieriprodukter hver dag kan det bidra til å sikre barnets kalsiuminntak, så lenge kostholdet ellers er sunt og variert. På våre nettsider har vi laget en oversikt over hva 1 porsjon meieriprodukt kan være: http://www.melk.no/3hverdag/hva-er-3-hver-dag/.

Det er flott at du er opptatt av hvordan din datter kan få dekket behovet for kalsium, da hun ikke drikker melk eller spiser gulost. Yoghurt er en viktig kilde til kalsium, og det er fint at din datter liker det. I og med at barn har små mager og ikke spiser like store mengder mat som oss voksne, er det viktig at den maten som gis barnet er variert og næringsstett slik at barnet får i seg alle de næringsstoffene det trenger. Ett beger yoghurt per dag blir ofte anbefalt som den optimale mengden yoghurt for et barn, men du kan gi henne litt mer yoghurt daglig dersom hun ikke får i seg tilstrekkelig med kalsium gjennom andre matvarer. Velg fortrinnsvis yoghurt med lite sukker og lite fett, og dette er særlig viktig dersom barnet ditt spiser mer enn et beger yoghurt om dagen. Les mer og yoghurt til barn på våre nettsider: http://www.melk.no/sunn-oppvekst/barn-og-sukker/er-yoghurt-en-sukkerbombe-for-barn/

En porsjon meieriprodukt tilsvarer for eksempel gulost til en brødskive. Kalsiuminnholdet i en porsjon smøreost, brunost eller prim er lavere enn i gulost. Det betyr at det barnet må spise større menger av disse matvarene for å få i seg like mye kalsium som i en porsjon gulost. I Matvaretabellen kan du finne innhold av kalsium i ulike typer oster: http://www.matvaretabellen.no/. Andre kilder til kalsium er grønne grønnsaker, mandler, sardiner med ben og sesamfrø. I Matvaretabellen kan du også finne kaliuminnholdet i disse matvarene.

Selv om din datter ikke vil drikke vanlig, hvit søtmelk, så kan det jo være at hun liker melk med smak, for eksempel sjokolademelk, eller ulike varianter av syrnet melk? Du kan også tilby henne en kopp varm kakao innimellom. Kanskje hun liker det? Mange barn er glad i smoothie, så du kan tilby henne smoothie laget av bær og syrnet melk. Du finner mange smoothieoppskrifter på våre nettsider, og mange av dem inneholder yoghurt, men da kan du droppe å ha i yoghurt og i stedet for ha i litt mer syrnet melk eller hvit melk: http://www.melk.no/oppskrifter/drikke-smoothies/smoothies/. Du kan også lage ostesmørbrød til din datter – kanskje hun liker gulost når den er smeltet? Når du lager middag kan du passe på å bruke melk i matlagingen, blant annet i supper, gratenger og i moste retter.

Mange barn har en sterk vilje i forhold til hva de vil og ikke vil spise. Selv om et barn sier at de ikke liker en bestemt matvare, kan det være lurt å ikke slutte å tilby barnet denne matvaren i tiden fremover. Mange barn kan lære seg å spise mer variert hvis de ikke alltid blir tilbudt et annet alternativ til det de «ikke liker».

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.