Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Kan jeg ut fra næringsinnhold se om en matvare er sunn eller ikke?
  • Kan jeg ut fra næringsinnhold se om en matvare er sunn eller ikke?

    Det være vanskelig å lese på innholdsfortegnelsen 

Kan jeg ut fra næringsinnhold se om en matvare er sunn eller ikke?

Det som er viktig er å se kostholdet under ett. Et sammensatt kosthold inneholder flere matvarer som alle vil gi ulik mengde av de energigivende næringsstoffer i tillegg til forskjellige vitaminer og mineraler. 

PUBLISERT: 13.05.2013

Hvordan kan jeg vite ut i fra næringsinnholdet at produktet er sunt eller ikke? For eksempel et produkt på 150g hvor næringsinnholdet er beregnet som oftest per 100g hvor det ramses opp proteiner, karbohydrater, fett, fiber og salt, alt i gram. Hvordan kan jeg da vite ut i fra det som står der om det er sunt? Hva er kriteriene for å vite at så mye karbohydrater, proteiner og fett er sunt per 100g?

Dette er et veldig godt spørsmål uten et helt klart svar. Når man ser på innholdsfortegnelsen på en matvare skjønner jeg at man kan bli forvirret og spørre seg om matvaren en sunn eller ikke. Det som er viktig å tenke på er at et sammensatt kosthold inneholder flere matvarer som alle vil gi ulik mengde av de energigivende næringsstoffene karbohydrater, fett og proteiner, i tillegg til forskjellige vitaminer og mineraler. Det kan derfor være vanskelig å se på en enkeltmatvare å sjekke om denne er sunn eller ikke, uten å se på helheten av kostholdet. Enkelte matvarer som godteri, brus og snacks er matvarer jeg ikke vil anse som sunne og de vil du ofte se har et høyt innhold av tilsatt sukker og/eller mettet fett. De vil i tillegg ha få eller ingen vitaminer og mineraler. 


Et tips jeg vil gi deg når du handler er å se etter Nøkkelhullsmerket. Dette kan være en fin måte å se om en matvare er sunnere enn andre matvarer i samme kategori, altså frokostblandinger mot frokostblandinger, melk mot melk osv. Nøkkelhullsmerket legger vekt på at det skal være redusert innhold av tilsatt sukker, salt og mettet fett, og et økt innhold av fiber. 

Når du leser på ingredienslisten kan du kikke litt utover bare fett, karbohydrater og proteiner. Ser du på innhold av fett på et produkt står det spesifisert om dette er mettet og/eller umettet fett. Det anbefales for eksempel av myndighetene at vi reduserer inntaket av mettet fett. Ser du på karbohydrater kan du se hvor mye som er tilsatt sukker og hvor stor andel fiber du for eksempel finner i matvaren. Se dette gjerne opp mot et annet lignende produkter slik at du kan sammenligne.

Det finnes altså ikke et fasitsvar på akkurat hvor mye en matvare skal inneholde per 100 gram av ulike næringsstoffer. Tenk på å spise variert. Ha et kosthold som inneholder fisk, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt og la det bugne av grønnsaker, frukt og bær.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.