Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Legger man på seg av litt godteri flere dager i uken?
  • Legger man på seg av litt godteri flere dager i uken?

Legger man på seg av litt godteri flere dager i uken?

Jeg er 20 år, kvinne og meget aktiv. Jeg lurer på om man legger på seg om man spiser litt usunt (små mengder av godterier, sjokolade, kjeks, potetgull, is etc.) flere dager i uken, men samtidig passer på at matinntaket ligger under 2 500 kalorier totalt per dag?

PUBLISERT: 17.04.2012

Generelt vil jeg anbefale å la de usunne matvarene du nevner være forbeholdt helgen, og la hverdag være hverdag. Årsaken til at usunne matvarer som godteri, sjokolade, kjeks, potetgull osv er mat som hører helgen til, er grunnet næringsstoffene de inneholder. Flere av produktene inneholder nemlig store mengder tilsatt sukker og mettet fett, og lite eller ingen vitaminer eller mineraler som kroppen trenger tilskudd av hver dag. Dette trenger ikke å gjøre utslag på vekten, men kan fortrenge inntaket av andre matvarer som gir kroppen næringsstoffer den trenger. Det kan derfor være lurt å tenke etter om en spiser f.eks potetgull i stedenfor en brødskive med pålegg. Hvis en føler seg "sugen" på noe godt på kvelden kan det være lurt å ha oppkuttet frukt, grønnsaker eller bær lett tilgjengelig i kjøleskapet. Dette kan være gode erstatningsprodukter i hverdagen.

Dersom du har regnet ut at ditt energibehov per dag ligger på 2500 kalorier og du har en stabil vekt ved å spise litt snacks innimellom, vil det kunne være rom for litt usunne matvarer en gang i blant. Merker du at vekten øker sakte, men sikkert, er dette de matvarene jeg først ville tatt ut av kostholdet ditt.



blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.