Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Legger man på seg av melk?
  • Legger man på seg av melk?

Legger man på seg av melk?

Legger man på seg av melk?

PUBLISERT: 06.08.2012

I forhold til å holde en stabil vekt er det viktig å se på hvor mye kalorier du trenger per dag og hvor mye du forbruker. Eventuell overvekt skyldes at man får i seg mer energi gjennom mat og drikke enn man forbrenner ved dagens gjøremål. Næringsstoffene som inneholder kalorier, er karbohydrater, fett og proteiner. Fett inneholder fleste kalorier per gram. Det er sjeldent én enkeltmatvare er grunn til en vektoppgang. For mange vil å begrense inntak av snacks og sukkerrik drikke være en god endring. Snacks som godteri, sjokolade, chips, brus o.l inneholder mye tilsatt sukker og/eller mettet fett og lite eller ingen næringsstoffer som kroppen har behov for.

Når man ser på et kosthold er det derfor nødvendig å se hvilke nærinsstoffer en matvare gir. Mager melk og magre meieriprodukter har lavere fettinnhold enn de originale produktene. Skummet melk er fettfri. Meieriproduktene bidrar med flere næringsstoffer som kroppen trenger, blant annet kalsium, jod, fosfor og vitamin B2 og B12. Innholdet av vitaminer og mineraler er det samme i mager melk som i de fetere variantene. Man kan derfor si at de magre meieriproduktene er næringstette, fordi de inneholder mange næringsstoffer per kalori. 

De norske kostrådene anbefaler at man spiser et variert kosthold hvor et daglig inntak av magre meieriprodukter inngår. I tillegg til fisk, magert kjøtt, grove kornprodukter og rikelig med frukt, bær og grønnsaker. Du bør også ha minst 30 minutter per dag med fysisk aktivitet.

Vi har skrevet en egen artikke om hvordan man kan holde en sunn kroppsvekt som du kan lese.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.