Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Majones eller meierismør- hva skal jeg velge?
  • Majones eller meierismør- hva skal jeg velge?

Majones eller meierismør- hva skal jeg velge?

Det anbefales å velge myk margarin, matoljer og matvarer som inneholder flerumettet fett. Hvorfor det?

PUBLISERT: 23.11.2012

Mettet og umettet fett

Det finnes to hovedtyper av fett; mettet og umettet. Mettet fett finnes hovedsakelig i fete kjøttprodukter og meieriprodukter, snacks, kaker og sjokolade. Det er hardt både i kjøleskapet og på kjøkkenbenken. Det umettede fettet kan man videre dele inn i enumettet og flerumettet fett, og det finnes i fet fisk, planteoljer, myke margariner og nøtter. Umettet fett er flytende eller mykt både i kjøleskapet og på benken.

Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av mettede fettsyrer og transfettsyrer begrenses fordi disse kan øke kolesterolet, som igjen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom. All mat med fett inneholder en blanding av mettede og umettede fettsyrer, men generelt er det mer mettede fettsyrer i mat fra dyreriket, mens mat fra planteriket inneholder mer umettede fettsyrer.

100 g ekte majones inneholder 80 g fett. Av dette er over halvparten flerumettede fettsyrer. Les mer om hvorfor Helsedirektoratet anbefaler å velge matoljer og myk margarin.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.