Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Måltider i løpet av en dag
  • Måltider i løpet av en dag

Måltider i løpet av en dag

Hvor ofte er det lurt å spise?

PUBLISERT: 29.02.2012

Det anbefales at man spiser tre hovedmåltider om dagen; frokost, lunsj og middag. I tillegg kan man spise 1-2 mellommåltider. Kveldsmat regnes som et mellommåltid dersom man ønsker å spise det.

Anbefalt fordeling av energiinntaket til voksne i løpet av en dag:

  • Frokost                                     20 - 25 %
  • Lunsj                                        25 – 35 %
  • Middag                                     25 – 35 %
  • Kveldsmat og mellommåltider    5 – 30 % til sammen

 

Frokosten kan gjerne spises 1-2 timer etter at man har stått opp. Videre anbefales det at det ikke går for lang tid mellom måltidene, for å unngå (usunn) småspising. Man kan gjerne spise hver 3.- 4. time. Det anbefales ikke at man spiser senere enn 1-2 timer før leggetid.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.