Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Nok kalsium i graviditeten?
  • Nok kalsium i graviditeten?

Nok kalsium i graviditeten?

Jeg drikker ikke melk, men jeg spiser ost, og bruker kesam/creme faise som tilsetning i maten. Jeg spiser også noe yoghurt. Holder dette med tanke kalsium nå som jeg er gravid?

PUBLISERT: 24.05.2013

Som gravid (og når du ammer) har du et noe høyere behov for kalsium. Det anbefales da at man få i seg 900 mg kalsium per dag, mot 800 mg når man ikke er gravid. Et variert kosthold gir deg noe kalsium, rundt 300 mg. Resten kan man enkelt dekke med melk og meieriprodukter. En enkel huskeregel er å spise 3 ½ porsjon med meieriprodukter hver dag i graviditeten. En porsjon tilsvarer ett glass melk (1,5 dl), et beger yoghurt eller gulost til en brødskive. Om du velger å ikke drikke melk, vil du kunne få i deg kalsium gjennom de andre meieriproduktene du har i kostholdet.

 

Du kan teste om du får i deg nok gjennom vår kalsiumkalkulator: http://www.melk.no/verktoy/kalsiumkalkulator/

 

Dersom du ikke får i deg nok kalsium gjennom kostholdet kan du snakke med fastlegen din om du bør ta en tilskudd for å få i deg nok.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.