Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Rask og sunn mat til studenter
  • Rask og sunn mat til studenter

Rask og sunn mat til studenter

Jeg er ei jente på 16 år som har normal vekt, trener regelmessig og spiser forholdsvis sunt. Som student og hybelboer er det ikke alltid det er like god tid til å lage avansert sunn mat, fordi det gjerne tar tid, penger og planlegging. Har du tips til sunne, raske måltider som kunne passet inn i hverdagen til oss hybelboere?

PUBLISERT: 09.01.2013

Det er blitt en slags myte at all sunn mat er dyr mat. Det finnes mye sunn mat som ikke trenger å være dyrt eller tidkrevende. Mer avansert mat tar, som du sier, gjerne noe mer tid og kan fort koste litt mer.

Jeg har flere tips til mat som er enkel og god. Det kan være lurt å alltid ha noen basismatvarer i hus slik at du raskt kan lage noe når du kommer hjem fra skolen. Egg, melk, mel (både fint og grovt), fullkornspasta, bønner og grønnsaker som holder seg en stund som gulrot, poteter, kålrabi osv er eksempler på matvarer det kan være greit å ha. I frysen kan du ha porsjonspakninger med fisk, magert kjøtt som kylling, frosne erter og andre grønnsaker, godt grovbrød i skiver og bær som du kan bruke i en smoothie.

En enkel og sunn rett er omelett servert med en god salat. Har du grovt mel, egg og melk kan du raskt lage noen grove pannekaker. Disse kan både passe til middag, men også i en matpakke eller til frokost. Mange tror kanskje at fiskegrateng er vanskelig, men det kan du raskt lage og du kan gjerne bruke frossenfisk. Det finnes også mange raske og enkle fiskegryter man kan lage. Vi har flere oppskrifter på dette, men her er link til en god en som jeg liker godt og som er rask og enkel. Dersom du har litt mer tid kan en pai med en god salat ved siden være en god og enkel middag. Pai gir uendelige muligheter for variasjon i fyll og er perfekt dersom du har endel grønnsaker du ønsker å bruke opp. Hjemmelaget suppe smaker også godt og har uendelig mange variasjonsmuligheter. Vi har laget en enkel fremgangsmåte for en suppebase hvor du raskt kan tilsette det du selv måtte ønske av grønnsaker, urter, krydder, kjøtt eller fisk.

På våre hjemmesider har vi mange oppskrifter som du kan la deg inspirere av. Gå inn og ta en titt for flere tips. Her kan du enkelt velge hvor lang tid du ønsker å bruke på å lage retten og hvor vanskelig du vil at den skal være.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.