Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Saltinnhold i ost
  • Saltinnhold i ost

Saltinnhold i ost

Vårt saltinntak er omtrent dobbelt så høyt som anbefalt. Vi har lite data om inntaket av salt i den norske befolkningen. Det gjennomsnittlige saltinntaket er anslått til omtrent 10 g per dag. Det er imidlertid stor variasjon fra person til person.

PUBLISERT: 23.04.2012

Norske anbefalinger om ernæring og fysisk aktivitet fra 2005 anbefaler en gradvis reduksjon av det gjennomsnittlige saltinntaket i befolkningen til 5 gram per dag på lang sikt.

Salt består av natriumklorid (NaCl). Ett gram salt inneholder ca. 0,4 g natrium (Na). Anbefaler. 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram salt (NaCl). En teskje inneholder ca. 7 gram salt.

Nøkkelhullet omfatter krav i forhold til saltinnhold. For at en matvare skal kunne merkes med nøkkelhullet er det spesifikke kriterier for de ulike matvaregruppenes innhold av blant annet salt, dvs. innhold av natrium (maksimum).

Det er ulike kriterier for å få merket innfor ulike matvaregrupper slik at oster sammenliknes med oster og brød med brød etc.

Når det gjelder ost, så kan ost få nøkkelhullet dersom den inneholder mindre fett (høyst 17g per 100 g) og natrium (høyst 0,5 g per 100 g). Dette gjelder for eksempel Norvegia lettere, Jarslberg lettere og Synnøve Finden så lett Gulost. Når du leser på matvarens næringsinnhold skal du derfor se etter innhold av natrium.

 

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.