Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Trenger jeg proteintilskudd?
  • Trenger jeg proteintilskudd?

Trenger jeg proteintilskudd?

Jeg trener 2-3 ganger i uken. I tillegg går jeg på tømrerskole, hvor jeg er mye ute. Jeg har hørt at man bør ta proteinpulver etter trening. Trenger jeg det? Jeg spiser fisk eller kylling nesten hver dag. Jeg spiser havregryn til frokost. Jeg spiser mye tunfisk, laks og ost til lunsj. Jeg har vurdert å kjøpe proteinpulver for å få i meg proteiner de gangene jeg spiser noe uten proteiner til middag. Har du noen tips til hva jeg skal spise og drikke for å få i meg mer proteiner. Mer melk? Jeg drikker melk hver dag i havregrynene. Vil helst unngå proteinpulver pga penger, og føler det er for mye reklame.

PUBLISERT: 01.02.2013

Det veldig fint at du er bevisst dine matvaner. Når du både trener og er mye fysisk aktiv i det daglige, er det viktig at du har et sunt og variert kosthold som gir deg nok energi og tilstrekkelig med næringsstoffer. Kroppen trenger daglig tilførsel av ulike næringsstoffer, henholdsvis karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Ulike matvarer og matvaregrupper har ulik sammensetning av næringsstoffer, og derfor er det viktig å spise variert slik at man på best mulig måte sikrer inntaket av de forskjellige næringsstoffene. Helsemyndighetene anbefaler at friske personer med god ernæringsstatus inntar 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider daglig.

Hvert måltid bør inneholde noe protein, samtidig som det også bør inneholde karbohydrater og fett. Proteiner finnes i både animalske og vegetabilske matvarer. Det er mange kilder til proteiner i det norske kostholdet, blant annet melk og meieriprodukter. Et glass melk, en brødskive med gulost, og et beger yoghurt vil for eksempel være en god kilde til proteiner. Andre gode kilder til proteiner i kosten kan være en porsjon fisk, fjærfe kjøtt eller egg. Dessuten får vi også i oss proteiner fra vegetabilske matvarer som for eksempel brød, kornblandinger, pasta og ris. Les mer om konkrete eksempler på hva du bør spise før, under og etter trening.

Proteiner er altså et av de næringsstoffene man må få i seg daglig. Proteiner bidrar til vekst og opprettholdelse av muskelmasse. Det bidrar også til normal benhelse. Generelt er proteininnholdet i det norske kostholdet relativt høyt, og de fleste får i seg nok proteiner, både de som har en stillesittende hverdag og de som trener mye og er veldig fysiske aktive.

Som Olympiatoppen også informerer om, får de aller fleste av oss dekket behovet for protein gjennom vanlig kost. De som trener mye, og forbrenner mye energi, inntar som regel mer mat enn andre og dermed også mer protein. Det er sjeldent behov for proteintilskudd blant idrettsutøvere, og ekstra proteiner ”for sikkerhets skyld” anbefales derfor ikke. Du kan lese mer om proteinbehov ved trening.

I mai i fjor arrangerte vi i Melk.no et fagseminar om kosthold ved trening for personlige trenere og kostholdsveiledere. Blant foredragsholderne var Truls Raastad, professor ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Han stilte spørsmålet: Proteintilskudd eller vanlig mat ved trening? Basert på tilgjengelig forskning, svarte Raastad at folk flest ikke trenger protientilskudd ved trening. Det er også viktig å være oppmerksom på at hvis man bytter ut den vanlige maten med proteintilskudd, kan man gå glipp av flere viktige næringsstoffer. Tilskuddene inneholder ofte ikke vitaminer og mineraler, slik at man kan få for lite av blant annet vitamin D og jern. Du kan se hele foredraget på web TV på våre nettsider eller lese et sammendrag av foredraget. Det er også skrevet et blogginnlegg om temaet dersom du vil lese enda mer.

De norske kostrådene anbefaler oss å ha et variert kosthold bestående av blant annet frukt, bær, grønnsaker, fisk, magert kjøtt, grove kornprodukter og magre meieriprodukter. Jeg vil derfor råde deg til å fortsette å spise variert, og følge disse rådene, og ditt protienbehov vil mest sannsynlig bli dekket. Da skal ikke proteintilskudd være nødvendig.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.