Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Trenger jenter mer melk?
  • Trenger jenter mer melk?

Trenger jenter mer melk?

Jeg lurte på hvorfor jenter i 10-20 års alderen må ha et halvt glass mer melk enn gutter i 10-20 års alderen?

PUBLISERT: 15.05.2013

For både gutter og jenter i alderen 10 til 17 år er anbefalt inntak av kalsium 900 mg daglig. Melk og meieriprodukter er gode kilder til kalsium. Flere andre matvarer inneholder også kalsium, for eksempel sesamfrø, mandler og grønne grønnsaker som spinat.

Rådet vårt om at jenter bør drikke et halvt glass mer melk enn gutter er begrunnet med at jenter generelt får i seg noe mindre kalsium fra et vanlig kosthold sammenlignet med gutter. Melk og meieriprodukter bidrar med mesteparten av kalsiumet i det norske kostholdet. Landsrepresentative kostholdsundersøkelser (Ungkost og Norkost) viser at det vanlige norske kostholdet inneholder 210 mg og 310 mg kalsium for henholdsvis ungdomsjenter og –gutter, utover det som meieriprodukter bidrar med. Forskjellen mellom dette inntaket og anbefalt inntak er 600-700 mg kalsium. En enkel måte for ungdommene å dekke resten av det anbefalte kalsiuminntaket er å drikke 3,5 - 4 glass melk eller spise 3,5 - 4 porsjoner med meieriprodukter hver dag. En porsjon tilsvarer et glass melk (1,5 dl), et lite beger yoghurt eller gulost til en brødskive.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.