Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Yoghurt når jeg er gravid?
  • Yoghurt når jeg er gravid?

Yoghurt når jeg er gravid?

Kan jeg spise yoghurt når jeg er gravid?

PUBLISERT: 14.03.2012

Ja, du kan fint spise yoghurt når du er gravid. Er du i utlandet bør du sjekke at yoghurten er pasteurisert, da de i mange land også selger upasteuriserte meieriprodukter. Mattilsynet fraråder gravide å drikke upasteurisert melk. Pasteurisering innebærer varmebehandling av melk ved 72 ºC i 15 sekunder. Slik behandling har vært lovpålagt for konsummelk i Norge siden 1973, med den hensikt å ta knekken på sykdomsfremkallende organismer som Listeria. Derfor er all melk som selges i butikk i Norge pasteurisert.


I forhold til meieriprodukter er det spesielt ost du skal være noe mer forsiktig med. Det kan du lese mer om i en av artiklene våre.

Vi har også skrevet en artikkel om kosthold generelt i svangerskapet.

I tillegg har Helsedirektoratet gitt ut et hefte om hvordan en kan leve sunt i svangerskapet. Denne tar for seg kosthold, fysisk aktivitet og gir svar på mange av spørsmålene gravide kan ha.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.