Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvilken syrnet melk er sunnest?
  • Hvilken syrnet melk er sunnest?

Hvilken syrnet melk er sunnest?

Hvilken syrnet melk er sunnest? Jeg har lest at kefir er veldig god til å rette opp bakterieubalanse i magen, men jeg trodde Cultura var "godt nok". Er kanskje annen melk bedre? Jeg liker ikke hvitt sukker og prøver å spise så lite av det som jeg kan.

PUBLISERT: 13.03.2013

Det finnes mange typer syrnet melk på det norske markedet, både naturelle og smaksatte. Både kefir og Cultura tilhører kategorien syrnet melk. Syrnet melk går gjennom en syrningsprosess, det vil si at den tilsettes ulike melkesyrebakterier. De ulike produktene kan inneholde ulike melkesyrebakterier. Verken kefir eller Cultura naturell inneholder tilsatt sukker. I de smaksatte variantene av Cultura er det noe tilsatt sukker.

Kefir er blant de eldste typene av syrnet melk. Det som skiller kefir fra annen type syrnet melk er at til produksjonen av kefir brukes en spesiell kefirkultur. Dette er en blandingskultur bestående av flere ulike melkesyrebakterier og gjær. Kulturen danner en struktur, en synlig masse, og det er dette som kalles kefirkorn. Når bakterier og gjær formerer seg, dannes større og flere kefirkorn. Kefir inneholder omtrent 3,5 % fett.

Cultura er en syrnet lettmelk med om lag 1,5 % fett, som finnes i naturell og smaksatte varianter. Den er syrnet med melkesyrebakteriene Lactobacillus acidophilus La-5 og Bifidobacterium Bb-12.

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter skal inngå i det daglige kostholdet. Du kan derfor fint drikke syrnet melk daglig. Hvilken type syrnet melk du ønsker å drikke er opp til deg selv, men det kan være lurt å velge de magre variantene til hverdags. Se for eksempel etter produkter merket med Nøkkelhull. Det innebærer at produktet inneholder lite fett, sukker og salt, og det finnes i dag flere varianter av syrnet melk som er merket med Nøkkelhull.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.