Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvordan lager man brunost selv?

Hvordan lager man brunost selv?

Hvordan lager man god gammeldags brunost selv?

PUBLISERT: 29.02.2012

Å lage brunost slik de gjorde i gamledager er ingen enkel prosess.
Den ferske kumelka må først sprenges, slik at du står igjen med ostestoff og mysen hver for seg.
Så skal mysen kokes inn i en stor gryte, gjerne jerngryte.
Ofte tilsettes det også litt fløte sammen med mysen slik at brunosten ikke blir for hard når den stivner.
Innkokingen kan ta flere timer, dette avhenger av varmen. Når mysen begynner å tykne er det viktig at det røres hele tiden. Når brunostmassen har blitt tykk nok, tas den av varmen og man fortsetter å røre til massen er blitt kald. Dette gjøres for at brunostmassen ikke skal krystallisere seg. Når den er blitt kald has den over i former og settes kaldt slik at brunosten stivner.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.