Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvordan lager man pultost?

Hvordan lager man pultost?

Hvordan lager man pultost?

PUBLISERT: 01.03.2012

Pultost

12 liter skumma, syrnet melk
Salt
Karve

Pultost eller knøost ystes av skummet, syrnet melk. Den må være god og ikke stram og bitter. En kan gjerne bruke 10 % saup.
Melken varmes opp til 55 – 60 grader. Dersom melka er svært sur, varmer man den opp bare til 45-50 grader. Oppvarmingen må skje svært langsomt, i om lag to timer. Øs av og til mysen over ostemassen, men ikke rør. Når det kommer skum på overflata, øser man osten opp i en ostepose som en henger slik at mysen drypper godt av. La posen henge til neste dag. Nå skal osten være så tørr at man lett kan gni eller smuldre den. Legg osten i et trau og dekk til med et klede for at osten skal holde varmen. Kledet må ikke være i kontakt med osten. Rør i ostemassen flere ganger om dagen. Når osten er gul og tørr – tar ca. tre-fire dager – tilsettes salt, ca 20 g per kg ost, og har deretter i en liten skje med karve.
Så pakker man osten i en trebutt eller krukke som man dekker til med en klut som er vridd opp i saltvann. Sett osten i en kjølig kjeller eller lignende. Osten blir bedre på smak dersom man før bruk knar den opp med litt fløte eller kokt melk, ca 1 dl per kilo ost.

Denne sure ostemassen kan brukes – ukrydret, lagret eller ulagret – til ulike osteretter.
Oppskrift er hentet fra: Mattradisjoner i Valdres

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.