Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvordan lages "fersk" ost?

Hvordan lages "fersk" ost?

PUBLISERT: 18.04.2012

Opphengt melk (fersk ostemasse)

Søt melk varmes først til ca. 40 °C. Tilsettes så 2 ts løpe (kjøpes på apoteket) til 3-5 liter melk. La alt stå til det er en tykk gelé. Rør lett rundt og varm forsiktig slik at ostemassen og myse skilles godt. Hell alt gjennom et klede som ligger i en sil eller dørslag. En kan også varme søt melk til kokepunktet og røre i ca. en fjerdedel syrnet melk. La blandingen stå så den skiller godt. Sil som det er beskrevet ovenfor.

Rør gjerne ostemassen med salt og krydder til fersk ost – eller med sukker og syltetøy til søtt pålegg eller dessert. Kefir / kulturmelk eller yoghurt kan også siles kaldt gjennom kaffefilter. Det tar litt tid, men ostestoffet blir lekkert i konsistens og kan brukes som ovenfor.

Cottage cheese er nåtidens opphengte melk. Det er fersk ostemasse tilsatt kremfløte slik at fettinnholdet blir 4 %. Cottage cheese er meget anvendelig. Den kan spises som den er, eller med sukker og kanel eller syltetøy. Den kan røres med karve eller grønne krydderplanter til fersk ost. Den egner seg godt til ostekaker, og gir brød og andre gjærdeiger ekstra protein, noe som gjør at bakverket holder seg ekstra godt.»

Bruksområde: Ingrediens, pålegg, dessert.

Teknologi: Hvitost.

Ref: Marcussen Kielland: Milkshake og Gamalost, 1988m s. 20

Les også om fersk ost i vårt meierileksikon.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.