Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvorfor kombinere flere matvaregrupper i et måltid?
  • Hvorfor kombinere flere matvaregrupper i et måltid?

Hvorfor kombinere flere matvaregrupper i et måltid?

Hvorfor er det en god kombinasjon å spise grønnsaker, poteter/ris/pasta og kjøtt/fisk?

PUBLISERT: 21.11.2012

Kroppen trenger daglig tilførsel av næringsstoffer, henholdsvis karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Ulike matvarer og matvaregrupper har ulik sammensetning av næringsstoffer, og derfor er det viktig å spise variert slik at man på best mulig måte sikrer inntaket av de forskjellige næringsstoffene.

Helsemyndighetene anbefaler at friske mennesker bruker tallerkenmodellen som et hjelpeverktøy til å sette sammen et optimalt måltid, i utgangspunktet et middagsmåltid. Tallerkenmodellen illustrerer hvordan maten bør fordeles på tallerkenen, med henholdsvis 1/3 proteinrike matvarer, 1/3 karbohydratrike matvarer og 1/3 grønnsaker. De tre ulike matvaregruppene utfyller hverandre godt med tanke på næringsstoffer som kroppen trenger.

Kjøtt, fisk, egg eller belgvekster inneholder en del proteiner, mens karbohydratrike matvarer som poteter, ris, pasta eller grovt brød inneholder stivelse og fiber. Grønnsaker bidrar særlig med vitaminer, mineraler og fiber. Innholdet av proteiner, stivelse, fiber, vitaminer og mineraler vil naturligvis variere i ulike matvarer.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.