• Jern i melk?

Jern i melk?

Er det jern i melk? Jeg har jernmangel, men blir kvalm av jerntabletter. Kunne du anbefale meg hvordan jeg kan få i meg nok jern på naturlig måte? Stemmer det at man ikke kan drikke melk når man tar jerntabletter?

Ellen-Margrethe post

PUBLISERT: 08.03.2012 - SKREVET AV: Ellen-Margrethe post - TITTEL: Klinisk ernæringsfysiolog

Melk er dessverre ingen kilde til jern. Matvarer som inneholder jern er rent kjøtt, fisk, leverpostei og annen innmat, rødvin, grove kornprodukter og grønne grønnsaker. Jernet i matvarer fra fisk og dyreriket tas lettere opp av kroppen enn matvarer fra planteriket. Jernet i planteriket kan påvirkes av hva man spiser eller drikker i samme måltid. Vitamin C (askorbinsyre) og andre syrer, som eplesyre, fremmer opptaket av jern fra planteriket og det samme gjør en "kjøttfaktor" i kjøtt og fisk. Melk inneholder kalsium som hemmer opptaket av jern og laktose som fremmer opptaket av jern, derfor blir totaleffekten av melk på jernopptaket nøytral. Kaffe og te inneholder stoffer som hemmer opptaket.

Det går fint å drikke melk til måltidet hvor du tar jerntabletter, men siden jernet i maten vil konkurrere med jernet i jerntablettene om å absorberes i kroppen, så vil vi heller anbefale deg å ta jerntablettene utenom et måltid. Dermed hjelper du kroppen til å ta opp mest mulig av jernet både i maten og tablettene.

Dersom du vil høre mer om melk og jern kan du se på et webforedrag fra et av seminarene våre. Du kan også lese mer om jern i kostholdet på Matprat sin nettside.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.