Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Kan gravide spise kondensert melk?
  • Kan gravide spise kondensert melk?

Kan gravide spise kondensert melk?

Kan gravide spise kondensert melk? Fikk se at sjokolade inneholder dette.

PUBLISERT: 26.06.2013

Du kan fint spise både kondensert melk og sjokolade som inneholder kondensert melk som gravid. Kondensert melk har gjennomgått en steriliseringsprosess og er dermed er trygg med tanke på bakterier.

Som gravid har kroppen behov for en bestemt mengde næringsstoffer, og derfor er det viktig å ha et variert og balansert kosthold. Som gravid kan du stort sett spise som normalt, men du må ta visse forhåndsregler. Det er først og fremst bakteriene listeria og toxoplasmose man ønsker å unngå. På nettsiden Matportalen.no finner du mye og god informasjon om enkelte matvarer som man bør unngå: http://www.matportalen.no/rad_til_sp...abs-1-2-anchor

Matvarer du bør unngå er upasteuriserte meieriprodukter. Du bør også unngå myke og halvmyke oster, samt muggoster selv om disse er pasteurisert. Du kan lese mer om hvilke oster du bør holde deg unna i artikkelen Graviditet og ost: http://www.melk.no/helse-og-livsstil...viditet-og-ost

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.