"Seige sveler"

Jeg har laget mange forsjellige oppskrifter på lapperører/sveler,mm. Jeg synes hver gang at de blir for "seige"på en måte, vil de skal være mer luftige..
Hva er det jeg gjør feil? Har framgangsmåten noe å si eller har jeg for sterk varme på steketakka?

PUBLISERT: 27.03.2012

Det er en ting som er veldig viktig for å unngå det du beskriver som «seige sveler» når man lager røren til sveler, vafler og lapper.
Man bør ikke røre i røren mer en høyst nødvendig. Jo mer man rører jo seigere blir svelene. Bruker man er håndmikser eller lignende til å røre sammen ingrediensene bli det garantert et seigt sluttprodukt. Arbeid ingrediensene raskt sammen og la røren stå å svelle, dette gir det beste resultatet.

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.