Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Skole / Mat på skolen
  • Mat på skolen

Mat på skolen

Hvilken mat er det best å ha med seg i matpakken på skolen?

PUBLISERT: 09.03.2012

Helsemyndighetene har laget anbefalinger for skolemåltidet. I matpakken er det smart å velge grovt brød med variert pålegg. Eksempler på pålegg som bidrar med næringsstoffer kroppen trenger:

  • Ost
  • Magert kjøttpålegg, for eksempel kokt skinke
  • Leverpostei
  • Fiskepålegg, for eksempel makrell i tomat

 

Frukt og grønnsaker hører hjemme i matpakken hver dag. Kutt gjerne opp frukt og grønnsaker som kan tas med på skolen.

Vel så viktig som det manspiser i matpakken, er hva manvelger å drikke til. Matpakkedrikken er avgjørende for om skolemåltidet gir barn og unge alle de næringsstoffene kroppen trenger. En kartong skolemelk til matpakken sørger for at man får i seg kalsium, fosfat, B-vitaminer (B2 og B12), magnesium og proteiner. Velger man variantene som er beriket med vitamin D, får man samtidig dekket en del av vitamin D-behovet, som nordmenn kan stå i fare for å få for lite av.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.