3 om dagen i matlaging

Mange foretrekker hjemmelaget mat, laget fra bunnen av. Det fine med denne formen for matlaging er at du har mer kontroll på hva du har i maten og kan tilpasse krydder, fettmengde og matmengde etter eget behov og ønske. Melk og meieriprodukter kan også fint være en del av matlaging og vil i mange tilfeller heve smaken. Det finnes mange ulike produkter med ulike bruksområder, noe som gir et stort spillerom for å bruke melk i mat.

Hjemmelaget suppe som 1 av 3

Suppe er en av de mest grunnleggende formene for mat. Tradisjonen går langt tilbake i sivilisasjonens historie, da ilden ble temmet. I dag er suppe fremdeles en populær kilde til næring, glede og matopplevelse. Hjemmelaget suppe er i så måte noe helt spesielt.

Når det kommer til suppe finnes det uendelig mange varianter og smaksvariasjoner. Du kan enkelt lage en suppe fra bunnen av selv, eller bruke en pose som base og tilsette litt ekstra grønnsaker, fisk, kjøtt og meieriprodukter. Melk, Kremfløte, matfløte eller kaffefløte. Crème frâiche, seterrømme lettrømme, kesam, matyoghurt, Skyr eller yoghurt naturell, kremost og smelteost…valgene er mange og alle har sine bruksområder.

Grøt er trendy

Ja, du leste riktig: Grøt er trendy! Den mest tradisjonelle grøten er kanskje havregrøt servert med kanel, litt sukker og en god klatt meierismør. Kokt på melk gir den både kalsium, proteiner, fosfor, vitamin B12 og B2 og jod, og kan være en av dine 3 om dagen. Visste du for eksempel at en porsjon havregrøt kokt på melk gir 266 mg kalsium? Havregrøt kokt på vann gir 16 mg kalsium.

Det er bare fantasien som setter en stopper for hvordan havregrøten kan serveres. Topp den med friske bær, hakkete nøtter, tørket frukt, syltetøy eller brunost, og hva med å koke den med litt syrnet melk? Dette kan gi mange smaksvariasjoner!

Kommunikasjonsrådgiver, Klinisk ernæringsfysiolog

Kaja Helland-Kigen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?