Spis 3 om dagen for tenner, muskler og skjelett

Skrevet av Mona Bjelland

Melk og meieriprodukter inneholder næringsstoffer som vi bør få i oss hver dag. Noen av disse næringsstoffene er spesielt viktige for å styrke og vedlikeholde tenner, muskler og skjelett.

3 om dagen – for tenner, muskler og skjelett

Melk og meieriprodukter inneholder næringsstoffer som er viktige for å styrke og vedlikeholde tenner, muskler og skjelett. Det er spesielt kalsium, protein, fosfor og jod som bidrar til dette, og ved å spise 3 meieriprodukter hver dag får kroppen påfyll av disse næringsstoffene. Les mer om hvorfor du trenger tre om dagen.

Melk og yoghurt beskytter tennene

Temoor Ilyas, som er tannlege hos Godetenner i Oslo, forklarer hvordan meieriprodukter beskytter og styrker tennene på denne måten:

- Melk og yoghurt kan på samme måte som spyttet vårt, bidra til å beskytte tennene mot hull ved å nøytralisere det sure miljøet vi får i munnen når vi spiser eller drikker noe søtt eller surt. Dette skyldes at melk har en pH som nesten er nøytral.

- Melk og yoghurt inneholder også kalsium og fosfat, som bidrar til at emaljen lettere gjenoppbygges etter syreangrep. Kalsium binder seg til fluor rundt tennene og bidrar på denne måten til å reparere og styrke tannemaljen, sier han. 

Proteiner i meieriprodukter har god kvalitet

Melkeproteiner har god kvalitet fordi de inneholder essensielle aminosyrer. Truls Raastad, professor i idrettsernæring ved Norges idrettshøgskole sier:

- De fleste har et mer enn godt nok inntak av proteiner så lenge de inkluderer gode proteinkilder som melk og meieriprodukter, kjøtt, fisk og egg i kostholdet. Les hele intervjuet med Raastad.

Forebygg benskjørhet ved å legge bein i banken

Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøgskole sier:

– Vi må begynne tidlig å forebygge. Som ung skal man «legge bein i banken». I vekstinnspurten rundt puberteten er det utrolig viktig med både melkeinntak og aktivitet. Da kan du virkelig legge grunnlaget for å slippe å få osteoporotiske brudd når du blir eldre. Les hele intervjuet med Sundgot-Borgen.

Hvorfor bør du spise 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold. I tillegg får du proteiner av god kvalitet, B-vitaminer og andre næringsstoffer.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Les også: Slik får du i deg 3 om dagen

Kommunikasjonsrådgiver, Klinisk ernæringsfysiolog

Kaja Helland-Kigen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?