Neste artikkel 2/

Et lett måltid på kvelden kan være et godt alternativ for mange

Skrevet av Mona Bjelland

Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen. I en travel hver dag kan et lett måltid på kvelden være et godt alternativ for mange.

I et folkehelseperspektiv er det viktig å forebygge overvekt, og dette gjelder spesielt blant barn og unge. Videre er det mange som lurer på om man legger på seg av å spise på kveldstid.

I følge forskning er det mye som taler for at det ikke er så fornuftig å spise mye om kvelden, og at det kan være lurt å spise mer tidlig på dagen; det vil si å legge hovedmåltidene tidligere på dagen. Men, det viktigste er likevel hva man spiser totalt sett.

Samtidig kan kveldsmaten være en god anledning for den gode kveldspraten. Hvordan kan man forene dette på en god måte?

     

Samira Lekhal, seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt på Sykehuset i Vestfold

Lekhal mener at det for de aller fleste hensiktsmessig å spise regelmessige måltider slik at energien vi spiser i form av mat fordeles jevnt utover dagen. Hun utdyper:

- Mange spiser uregelmessig og kan derfor være ekstra sultne nå kvelden kommer. Det anbefaler vi ikke. Et lett måltid på kvelden kan imidlertid være et godt alternativ for mange, og spesielt for barn og unge som i enda større grad enn voksne trenger hyppige måltider.

På spørsmål om hvordan foreldre kan balansere mat- og måltidsglede med forebygging av overvekt - sett i lys av kveldsmåltidet – svarer Lekhal at det for barn spesielt er viktig med en regelmessig måltidsrytme. Barn er aktive i løpet av skoledagen. For mange familier, og kanskje barnefamilier spesielt, kan hverdagen være travel. Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen. Hun fortsetter:

- Det handler primært om kunnskap om kosthold, hvor store måltidene kan være og hva som er riktig type mat. Det er også viktig å bevisstgjøre om hva som passer i et hverdagskosthold og hva som er mest til fest.

Lekhal avslutter med fem enkle kostholdsråd, basert på nasjonale råd:

  • Lær barna å spise regelmessige måltider – frokost, lunsj, middag og kveldsmat
  • Lær barna å spise grove kornprodukter
  • Lær barna å smake på ulike grønnsaker og frukter
  • Lær barna å drikke vann som tørstedrikk utenom måltider, og melk til måltider
  • Lær barna at godteri og kjeks ikke er en del av hverdagskostholdet

Les mer om kveldsmat her.