Neste artikkel 2/

Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Som gravid trenger du mer av de fleste vitaminer og mineraler, for å dekke både ditt eget behov og og sikre at barnet i magen får nok. Melk er en av få kilder vi har til både jod og kalsium, næiringsstoffer som er spesielt viktige for gravide. I tillegg gir melken deg proteiner av høy kvalitet, B-vitaminer og fosfor.

Det er ikke bare folat du trenger mer av når du er gravid. Behovet for de aller fleste næringsstoffene er økt i svangerskapet, og det er viktig å sørge for at du får nok vitaminer og mineraler både for din egen og for barnet i magens del. Melk inneholder flere av næringsstoffene gravide har økt behov for, blant annet kalsium og jod, og som vi har få gode kilder til. Les mer om kostråd for gravide.

Hvor mye melk er passe for gravide?

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter er en del av hverdagskostholdet vårt. En ny norsk forskningsrapport sier at gravide og ammende trenger 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen for å få nok jod. Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod for oss her i Norge, fordi saltet vårt ikke er tilsatt jod. Brunost inneholder mest jod av meieriproduktene, så du kan kose deg med brunost på brødskiven eller knekkebrødet med god samvittighet. Melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også mye jod.

Les mer om at syrnet melk med probiotiske bakterier til gravide kan forebygge atpoisk eksem hos små barn.

Jod er viktig for utviklingen til barnet i magen

Jod er et mineral som er nødvendig for at hjernen og nervesystemet til barnet i magen skal utvikle seg normalt. Ny forskning viser at halvparten av norske gravide får for lite jod. Alvorlig jodmangel ses heldigvis sjelden i Norge, men kan i verste fall føre til hjerneskade hos barnet. De fleste norske gravide som ikke får nok jod har mild til moderat jodmangel. Ny forskning viser at selv mildere former for jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barnet. I tillegg er jod nødvendig for normalt stoffskifte hos både mor og barn.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Les mer om urovekkende lavt jod til gravide.

Kalsium for skjelettet til barnet

Melk og meieriprodukter bidrar med rundt 70 % av kalsiuminntaket i Norge. Kalsium bidrar til å bygge er sterkt skjelett allerede fra barnet ligger i magen, og nok kalsium allerede når barnet ligger i magenvil gi barnet gode forutsetninger for å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene. Melk, syrnet melk, yoghurt og gulost er gode kalsiumkilder for gravide.

Melk inneholder lite kalorier og mye næringsstoffer

Ett glass lettmelk 0,7-1 % fett (2 desiliter) inneholder bare 76 kalorier, og mange viktige næringsstoffer. Blant annet gir det en fjerdedel av dagsbehovet for kalsium og 13 % av behovet for jod. I tillegg gir det B-vitaminer og fosfor, og gode proteiner. Det vil si at melken inneholder proteiner (aminosyrer) kroppen ikke kan lage selv. Les mer om proteiner i melk.

Innholdet av vitaminer og mineraler er like høyt, uavhengig av hvor mye fett melken inneholder. Du kan derfor trygt velge skummet og ekstra lett melk uten å få mindre av jod, kalsium og de andre næringsstoffene.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Synes du det høres mye ut å drikke 8 desiliter melk? Husk at det du bruker for eksempel i matlaging og i kaffe og te også "teller". Drikker du melk til et par av dagens måltider, syrnet, smaksatt eller vanlig hvit melk, og bruker litt ost og yoghurt i tillegg, kommer du enkelt i mål.

Fakta

8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen kan bidra til å sikre jodinntaket til deg som er gravid, sammen med hvit fisk noen ganger i uken og et ellers sunt og variert kosthold.

Her får du et eksempel på hvordan du kan få nok:

  • Et glass melk til frokost
  • En yoghurt til mellommåltid
  • En kopp kakao eller en kaffe latte i løpet av dagen
  • Brunost på et par knekkebrød/brødskiver i løpet av dagen
  • Et glass melk til kveldsmat
  • Spis gjerne lunsj- og middagsretter som inneholder mye melk, for eksempel grove pannekaker og grøt