Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Som gravid trenger du mer av de fleste vitaminer og mineraler, for å dekke både ditt eget behov og og sikre at barnet i magen får nok. Melk bidrar med flere av disse! Et glass melk kan enkelt løfte måltidet.

Det er ikke bare folat du trenger mer av når du er gravid. Behovet for de aller fleste næringsstoffene er økt i svangerskapet, og det er viktig å sørge for at du får nok vitaminer og mineraler både for din egen og for barnet i magens del. Melk inneholder flere av næringsstoffene gravide har økt behov for, blant annet kalsium og jod, og som vi har få gode kilder til. Les mer om kostråd for gravide.

Hvor mye melk er passe for gravide?

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av 3 magre meieriprodukter hver dag. 2 av disse anbefales å være melk, syrnet melk eller yoghurt, fordi dette er spesielt gode kilder til mineralet jod. Over halvparten av gravide og ammende i Norge får ikke i seg nok jod.

Les også: Gravid? Sjekk om du får nok jod

Det er få gode kilder til jod i kostholdet, og magre meieriprodukter og hvit fisk er de største kildene. Ved å spise minst 3 meieriprodukter om dagen bidrar man til å dekke jodbehovet. Det er også anbefalt å spise fisk til middag flere dager i uken. Dersom man spiser 3 porsjoner yoghurt eller melk (= ca. 6 dl) og samtidig spiser hvit saltvannsfisk, vil man sannsynligvis dekke jodbehovet. Dersom man ikke spiser fisk, bør man opp i 8 dl melk eller yoghurt for å få nok jod. Les mer om disse anbefalingene på Helsenorge.no.

Brunost inneholder mest jod av meieriproduktene, så du kan kose deg med brunost på brødskiven eller knekkebrødet med god samvittighet. Melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også mye jod.

Jod bidrar til normal utvikling hos barnet

Jod er et mineral som er nødvendig for at hjernen og nervesystemet til barnet i magen skal utvikle seg normalt. Alvorlig jodmangel ses heldigvis sjelden i Norge, men kan i verste fall føre til hjerneskade hos barnet. De fleste norske gravide som ikke får nok jod har mild til moderat jodmangel. Ny forskning viser at selv mildere former for jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barnet. I tillegg er jod nødvendig for normalt stoffskifte hos både mor og barn.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Kalsium for skjelettet til barnet

Melk og meieriprodukter bidrar med rundt 70 % av kalsiuminntaket i Norge. Kalsium bidrar til å bygge er sterkt skjelett allerede fra barnet ligger i magen, og nok kalsium allerede når barnet ligger i magenvil gi barnet gode forutsetninger for å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene. Melk, syrnet melk, yoghurt og gulost er gode kalsiumkilder for gravide.

Melk inneholder lite kalorier og mye næringsstoffer

Ett glass lettmelk 0,7-1 % fett (2 desiliter) inneholder bare 76 kalorier, og mange viktige næringsstoffer. I tillegg til jod og kalsium gir et glass melk deg B-vitaminer. fosfor, og proteiner av god kvalitet. Les mer om proteiner i melk.

Les også: 8 gode lunsjer for deg som er gravid

Innholdet av vitaminer og mineraler er like høyt, uavhengig av hvor mye fett melken inneholder. Du kan derfor trygt velge skummet og ekstra lett melk uten å få mindre av jod, kalsium og de andre næringsstoffene. Det er anbefalt at gravide velger skummet- eller lettmelk.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Synes du det høres mye ut å drikke 8 desiliter melk? Husk at det du bruker for eksempel i matlaging og i kaffe og te også "teller". Drikker du melk til et par av dagens måltider, syrnet, smaksatt eller vanlig hvit melk, og bruker litt ost og yoghurt i tillegg, kommer du enkelt i mål.

Fakta

8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen kan bidra til å sikre jodinntaket til deg som er gravid, sammen med hvit fisk noen ganger i uken og et ellers sunt og variert kosthold.

Her får du et eksempel på hvordan du kan få nok:

  • Et glass melk til frokost
  • En yoghurt til mellommåltid
  • En kopp kakao eller en kaffe latte i løpet av dagen
  • Brunost på et par knekkebrød/brødskiver i løpet av dagen
  • Et glass melk til kveldsmat
  • Spis gjerne lunsj- og middagsretter som inneholder mye melk, for eksempel grove pannekaker og grøt