Neste artikkel 2/

Lite kunnskap om jod og kilder til jod blant gravide og ammende

Skrevet av Mona Bjelland

En stor andel gravide og ammende tror jodberiket salt er den viktigste kilden til jod, men det er faktisk meieriprodukter og fisk som bidrar med hele 80 prosent av jodinntaket i befolkningen. 

Nasjonalt råd for ernæring skriver i et innlegg på forskning.no at «Kunnskap om jod og hvilke kilder som finnes til jod, er mangelfull både blant helsepersonell, gravide og ammende og sannsynligvis i befolkningen generelt.»

Over halvparten av gravide og ammende har lav eller ingen kunnskap om jod

I følge en studie i regi av Høgskolen i Oslo og Akershus er kunnskapsnivået om jod-anbefalinger og kilder til jod lavt både blant gravide og ammende kvinner. En stor andel gravide og ammende tror at salt er den viktigste jodkilden i kostholdet; blant gravide er det 41 % og blant ammende 46 %.

I følge studien hadde over halvparten av de ammende lav eller ingen kunnskap om jod. Blant gravide var tallene enda mer alvorlige: Hele 74 % visste lite eller ingenting om jod.

Jod er viktig for gravide og ammende

​Jod er helt sentralt for utvikling av nervesystemet og hjernen hos fosteret og hos små barn og for energiomsetningen gjennom hele livet. Å sikre et godt jodlager før graviditeten starter ser ut til å være mer optimalt enn å starte med jodtilskudd i svangerskapet hos kvinner med mild- til moderat mangel, ifølge Helsedirektoratet. Les mer om hvorfor jod er viktig for gravide og ammende her.

Få gode kilder til jod

Jod finnes i få matvarer, og bare noen få matvarer regnes som gode kilder jod.

  • Fisk: Fisk som lever i saltvann er den eneste naturlige kilden til jod. Torsk, hyse, steinbit og sei er ekstra rik på jod og eksempler på at hvit fisk er en god kilde til sporstoffet.
  • Meieriprodukter: Du finner også jod i melk og meieriprodukter. Det skyldes at kuenes kraftfôr er tilsatt grunnstoffet, som så blir skilt ut i melken. I det norske kostholdet er melk og meieriprodukter den beste kilden til jod.
  • Salt beriket med jod: I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge. I Norge er det nemlig bare tillatt å berike bordsalt med fem milligram jod per kilogram, og det er ikke tillatt å berike salt til bruk i industrien. Til sammenligning blir det i Sverige tilsatt ti ganger større doser jod i saltet.
  • Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

I følge en jodrapport fra Nasjonalt råd for ernæring er melk, meieriprodukter og fisk de viktigste kildene til jod i Norge. Til sammen bidrar disse matvarene med 80 prosent av jodinntaket i befolkningen. Resten kommer fra matvarer som brød, korn, kjøtt, egg, frukt, grønnsaker – og jodberiket salt.

Kostråd om meieriprodukter

Helsedirektoratets kostråd om meieriprodukter sier «La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet». I forklaringen til kostrådet står det videre «Melk og meieriprodukter er en viktig kilde til protein, jod, kalsium, B2 (riboflavin), vitamin B12 (kobalamin). Mer enn 60 % av inntaket av kalsium og jod i kosten kommer fra melk og meieriprodukter. Et daglig inntak av magre meieriprodukter er derfor viktig for å få nok av disse næringsstoffene. Inntaket kan for eksempel være: ett glass lettmelk med 0,7 % fett eller mindre, en yoghurt med lavt sukker- og fettinnhold, og en brødskive med ost.»

Gravide anbefales et totalt inntak på 175 mikrogram jod per dag er litt mer enn ikke-gravide som anbefales 150 mikrogram per dag.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!